فروشگاه اینترنتی برق و سیستم های امنیتی نانو سیستم

برق صنعتی / دوربین مداربسته / دزدگیر اماکن گیت های فروشگاهی / برق خورشیدی هوشمند سازی / GPS ضد سرقت خودرو اینترنت وایرلس / انتقال تصاویر به گوشی

فروشگاه اینترنتی برق و سیستم های امنیتی نانو سیستم

برق صنعتی / دوربین مداربسته / دزدگیر اماکن گیت های فروشگاهی / برق خورشیدی هوشمند سازی / GPS ضد سرقت خودرو اینترنت وایرلس / انتقال تصاویر به گوشی




به نام خدا



مقدمه



با سلام خدمت تمامی دوستان در این بخش من قصد دارم آموزش کامل انتقال تصویر با مفاهیم پایه و اولیه ارائه بدهم. تمامی آموزش به صورت تجربی می باشد پس اگر اشتباهی وجود داشت به بزرگواری خودتون بخشید و حتما به من گوش زد کنید تا من و بقیه از تجربیات با ارزش شما استفاده کنند.



شروع آموزش:



از IP شروع می کنیم, IP Address یا نشانی پروتکل انترنتی به صورت یک سه عدد به هر وسیله ای که به قابلیت اتصال شبکه دارد اختصاص داده می شود. IP به عنوان یک شناسه برای هر وسیله در شبکه این قابلیت را ایجاد می کند که سخت افزار ها در یک شبکه با هم ارتباط برقرار کنند. مثل شبکه مخابراتی که شما با دوستان و آشنایان در سراسر دنیا ارتباط برقرار می کنید.



در اینترنت پروتکل نسخه ۴ هر IP از چهار بایت تشکیل شده است که در دیجیتال هر بایت ۸ بیت است و ۸ بیت فقط ۲۵۶ حالت می پذیرد یعنی از ۰ تا ۲۵۵ در نتیجه محدوده IP ادرس از ۰.۰.۰.۱ تا ۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵ می باشد.



ولی در شبکه کامپیوتری این محدوده متغیر IP دسته بندی شده و هر محدوده IP کاربردی خاصی دارد. در کل IP یا عمومی (Public IP) یا خصوصی و محلی (Private IP or Local IP) است. زمانی که شما مودم ADSL را روشن می کنید و با ISP ارتباط برقرار می کنه مودم یک IP می گیره که اون IP عمومیه (Public IP) و شما می توانید با دنیای اینترنت ارتباط برقرار کنید. اما زمانی که کامپیوتر یا لپ تاپ رو به مودم وصل می کنید به صورت خودکار از مودم یه IP می گیره که این IP خصوصیه (Private IP or Local IP) یعنی بیرون از شبکه هیچ وسیله ایی نمی تواند به این IP متصل شود. و حتی تمام درخواست هایی که از سیستم شما با IP محلی ارسال می شود توسط مودم با IP عمومی جاگزین می شود و بعد ارسال می شود.در نتیجه ارتباط مستقیم بین IP Local و Public IP وجود ندارد.



IP های محلی سه کلاس دارند Class A و Class B و Class C بر اساس استاندارد RFC1918



Class C 192.168.0.0 - 192.168.255.255



برای شبکه های کوچک که بیشتر از 65,536 کلاینت و سرور ندارد



Class ‌ B 172.16.0.1 - 172.31.255.255



برای شبکه های بزرگ مثل سازمان ها که بیشتر از 1,048,576 کلاینت و سرور ندارد



Class A 10.0.0.0 - 10.255.255.255



برای شبکه های خیلی بزرگتر مثل اپوراتور های تلفن همراه و ISP ها که تا 16,777,216 مشترک  می توانند داشته باشند.



الباقی رنج IP توسط سازمان (رایپ) RIPE به کشور ها اختصاص داده می شود.



انواع IP:



IP محلی و عمومی هم می تواند داینامیک (DYNAMIC) باشد یعنی بعد از هر با قطع اتصال و وصل مجدد IP تغییر می کند و هم می توانید استاتیک (STATIC) باشد یعنی اگر محلی باشد شما به صورت دستی آن را روی سخت افزار تنظیم می کنید و اگر عمومی باشد توسط درخواست شما به ISP یا همون سرویس دهنده اینترنتی شما استاتیک می شود.



Valid (واقعی) یا Invalid (غیرواقعی) بودن IP که همه IP ها Valid هستند مگر در شرایطی که شما به هیچ وجه نتوانید از IP استفاده کنید مثل زمانی که با GPRS به اینترنت متصل می شود به دلیل اینکه IP که به شما اختصاص داده می شود توی رنج Class A است در نتیجه این IP Invalid است و شما از بیرون به این IP نمی توانید متصل شوید.



در نتیجه IP می تواند:



۱.عمومی باشد یا اختصاصی



۲.داینامیک باشد یا استاتیک



۳.ولید باشد یا اینولید



پورت PORT:



خوب حالا می ریم سراغ پورت و اینکه پورت چیه و چه کاربردی در شبکه دارد. پورت در شبکه ۲ بایت یعنی ۱۶ بیت به خود اختصاص می دهد یعنی ۶۵۵۳۶ حالت که محدوده اون از ۰ تا ۶۵۵۳۵ می شود. توی انتقال تصویر با این پورت زیاد سر و کار داریم پس اهمیت زیادی بهش بدین و خوب درکش کنید.





روی سیستم عامل شما نرم افزارهای زیادی نصب شده اکثر این نرم افزار ها قابلیت اتصال به اینترنت را دارند مثل یاهو مسنجر - مرورگرها - تیم ویور - اسکایپ - ریموت دسکتاپ - outlook و..... خوب حالا همه این نرم افزار ها از سیستم شما با یک IP باید با سرور مربوط ارتباط برقرار کنند مثلا اسکایپ خوب وقتی درخواستی رو ارسال می کنه باید منتظر جوابش هم بمونه ولی وقتی جواب برمی گرده سیستم عامل از کجا باید بدونه این درخواست کجا و واسه کدوم نرم افزار . خوب اینجاست پورت کاربرد خودشو نشون می ده هر نرم افزار وقتی درخواستی رو به یه IP و یک پورت می فرسته از این ور یه پورت رو باز می ذاره و منظره جواب هم می مونه. همان طوری که از تصویر بالا می بینید یک Pack که فرستاده می شه درون این Pack پورت مبدا - پورت مقصد - IP مبدا و IP مقصد و دیگر اطلاعات ارسال می شود در نتیجه جواب درخواست ارسالی به مبدا دوباره برمی گردد.



یا مثلا شما از بیرون بخواهید از طریق ریموت دسکتاپ به سرور خودتون وصل بشین باید درخواست شما به IP سرور شما و پورت ۳۳۸۹ ارسال شود.اما اینجاست که میرویم سر اصل مطلب که در صورتی که بر روی سرور شما IP محلی یا همون خصوصی تنظیم شده باشد.بیرون از شبکه شما هیچ درخواستی با IP عمومی به یک IP محلی در یک شبکه محلی نمی رسد مگر به وسیله پورت فورواردینگ (PORT FORWARDING) انتقال پورت. شاید بشه اینطوری گفت فرایند انتقال پورت از IP عمومی به یک IP خصوصی که از پیش تعیین شده است.توی تنظیمات مودم روتر در قسمت Advanced setup یا گزینه ای به نام Port Forwarding می بینید یا گزینه ایی به نام NAT که DMZ و Virtual Server زیر مجموعه همین NAT است طبق تجربه به این دو شکل بیشتر تا حالا ندیدم.



خوب ساده ترین راه فوروارد کردن پورت استفاده از DMZ است. که البته یک IP بیشتر نمی توانید وارد کنید و تمام پورت ها را برای IP که وارد کرده اید باز می کند. یعنی هر درخواستی با هر پورتی مثلا پورت ۸۰۰۰ به مودم ارسال شود درخواست به IP ایی که در DMZ ثبت شده منتقل می کند. DMZ زمانی استفاده می شود که در شبکه فقط یک سرور وجود داشته باشد در غیر این صورت باید از Port Forwarding یا Virtual Server استفاده کنید.







در دو تا تصویر بالا نمونه ایی از پورت فورواردینگ در مودم ZyXEL مدل P-650R می بینید که پورت ۶۶۶۷ برای ۱۹۲.۱۶۸.۱.۲۰۰ باز شده یعنی هر درخواستی که از بیرون با پورت ۶۶۶۷ به مودم ارسال میشه رو به ۱۹۲.۱۶۸.۱.۲۰۰ منتقل می کنه. البته در پورت فورواردینگ شما می توانید رنج پورت را باز کنید که البته این امکانات به مودم بستگی دارد حالا از یک مدل دیگر از مودم چند تا عکس دیگر براتون می ذارم.







اینم یه نمونه دیگه از پورت فورواردینگ در مودم روتر CISCO است.با مودم سیسکو همان طور که در دو تصویر بالا می بینید به دو روش می توان پورت را فوروارد کرد یا به صورت تکی پورت را فوروارد کنید یا یک رنج پورت را فوروارد کنید.



خوب حالا در مورد انتقال تصویر دوربین مداربسته باید بگم که معمولا در تنظیمات شبکه دستگاه های DVR مواردی هستند که خیلی مهم هستند.در قسمت تنظیمات شبکه اولین پارامتر IP آدرس است که اول باید بدانید شبکه از چه کلاسی از IP محلی استفاده می کند و شما هم در همان کلاس به دستگاه DVR یا NVR یک IP اختصاص دهید و دوم اینکه IP تکراری نباشد یعنی دستگاهی دیگر در شبکه از این IP استفاده نکند.



مرحله بعد تنظیم Gatewave و DNS می باشد.تنظیم این دو پارامتر به مودم بستگی دارد یعنی IP مودم هر چه باشد این دو پارامتر هم بر روی همان تنظیم می شود مثلا اگر IP مودم شما ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱. بود Gatewave و DNS رو همین تنظیم می کنید.



مرحله بعد تنظیم پورت ها است دستگاه های DVR یا NVR حداکثر سه تا و حداقل یک پورت دارند اگه سه پورت باشه یکی Mobile Port یکی HTTP PORT و Client Port و اگر هم یکی باشه HTTP Port است که همه اتصال ها از طریق همین یک پورت انجام می شود. با بقیه پورت ها کاری نداریم.فقط با پورت وب یا HTTP Port کار داریم. اکثر مواقع لازم است این پورت را به شماره ایی دیگر تغییر دهیم مثلا ۸۰۰۰ . چرا چون بعضی از مودم ها اجازه فوروارد کردن پورت ۸۰ را نمی دهند چون این پورت در اختصاص مرورگر ها است.و یا در اختصاص Remote Management مودم است.



وقتی می گیم پورت http پای مرورگر وسط میاد پس باید بگیم بریم سراغ تنظیم مرورگر Internet Explorer البته اکثر دستگاه های جدید فایر فاکس رو هم پشتیبانی می کنن و دیگر نیازی به تنظیماتی که الان می خوام آموزش بدم نیست. حالا میریم سراغ آموزش ابتدا IE رو باز کنید و در نوار ابزار بر روی Tools کلیک کنید و سپس در لیست باز شده به Internet Options بروید.





در پنجره باز شده به تب Security بروید در صورتی که گزینه Default Level فعال بود کلیک کنید تا تنظیمات به حالت پیش فرض برگردد سپس بر روی دکمه Custom Level کلیک کنید و در پنجره باز شده دنبال دو تا گزینه Download singed ActiveX controls و Download unsinged ActiveX controls برگردید سپس مطابق شکل زیر اولی رو غیرفعال و دومی رو فعال کنید.





حالا دکمه OK رو بزنید بعد یک پیغام میاد و Yes رو بزنید. در مرحله بعد باید به وب سرویس دستگاه متصل شوید اینجا یک نکته دارد:



زمانی که شما در آدرس بار مرورگر اسم یا IP ایی را وارد می کنید مرورگر به صورت پیش فرض درخواست شما رو با پورت ۸۰ ارسال می کند حالا اگر شما در دستگاه DVR یا NVR پورت پیش فرض HTTP یا همون WEB PORT رو تغییر به هر عددی مثلا ۵۰۰۰ دادین باید در زمان وارد کردن IP در آدرس بار مرورگر این پورت رو هم وارد کنید به این صورت مثلا:



http://89.165.57.22:5000



 



اینم آدرس یک NVR از محصولات S.Vision است.





بعد از وارد کردن آدرس سرور پیغامی مبنی بر نصب ActiveX در پایین صفحه نمایش داده شده که باید بر روی دکمه Allow کلیک کنید بعضی وقتا با همین تمام می شود ولی بعضی وقتا یک پیغام دیگه هم وسط صفحه ظاهر می شه که باید بروی دکمه Install کلیک کنید تا ActiveX نصب بشه.



نکته:



در مرورگر IE ورژن پایینتر از ۷ یا ۸  این پیغام در بالا نمایش داده می شه و شما با راست کلیک کردن بر روی Popup که در بالا ظاهر می شود می توانید ActiveX رو نصب کنید و در ورژن های بالاتر در پایین نمایش داده می شه.



دستور ping:



این دستور در شبکه کاربرد مهمی دارد. شما وقتی از این دستور استفاده می کنید در واقع از صحت و سلامت IP مقصد و همچنین دستگاه مطلع می شوید. هر بار دستور ping چهار بسته رو با طول مشخص معمولا ۳۲ یا ۶۴ بایت ارسال می کند و برای پاسخ هر بسته از مقصد ۵ ثانیه نهایتا صبر می کند. بدین گونه که اولین بسته رو ارسال می کنه و منتظر پاسخ می ماند در صورت دریافت پاسخ در کمتر از زمان انتظار همانند تصویر پایین اطلاعاتی در هر بسته به شما اعلام می کند.





From => مشخصات فرستنده مثل IP یا اسم



Bytes => طول بسته ارسالی



time => مدت زمان رفت و برگشت بسته (بسته به سرعت اینترنت شما کاهش پیدا می کند یعنی هر چه سرعت شما بالاتر باشد مقدار این عدد که بر حسب میلی ثانیه است کمتر میشود)



TTL => هر بسته که ارسال می شود از تعدادی روتر یا سرور یا سوئیچ باید عبور کند که به ازای عبور از هر کدام از این تجهیزات یک واحد از این عدد که معمولا ۱۲۸ و یا ۲۵۵ است کم می شود. یه بسته وقتی ارسال می شود تا به مقصد نرسد از بین نمی رود با این روش بسته یک عمر دارد. TTL مخفف Time to Live می باشد که زمان زنده ماندن یک بسته در شبکه می باشد.



در هنگام دستور ping هم می توانید از IP استفاده کنید و هم دامنه مثل:



ping 192.168.1.1



ping google.com



از این روش برای پیدا کردن IP یک سرور هم می توان استفاده کرد مثل google.com. یک نکته تجربی وجود دارد که شاید در زمان انتقال تصویر بخواهید صحت IP رو بررسی کنید این که همیشه به این دستور اعتماد نکنید چون در بعضی موارد ping توسط مودم یا ISP (همون سرویس دهنده اینترنت) بسته می شود.



یک نکته در مورد پورت فورواردینگ باید بگم اونم اینه که زمانی که سرویس وایرلس بود یعنی از آنتن های نانو یا همچین آنتن هایی استفاده شد باید دو بار پورت فورواردینگ انجام دهید. اکثر شرکت های سرویس دهنده وایرلس یک روتر هم در شبکه نصب می کنند و رنج شبکه داخلی رو بر روی کلاس B معمولا قرار می دهند در نیتجه اول شما باید بر روی روتر IP دستگاه رو فوروارد کنید و بعد بر روی آنتن IP روتر رو با همون پورت دستگاه فوروارد کنید در غیر این صورت انتقال تصویر تعطیل می باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ 15/06/18